Hoewel klanten langs kunnen komen op kantoor in Valkenswaard, vindt Dennis het ook prettig om mensen thuis te bezoeken. Dit kan uiteraard ook in de avonduren. "In hun eigen omgeving voelen mensen zich vaak het meest op hun gemak," legt hij uit. "Ze delen meer en hebben belangrijke documenten snel bij de hand." Deze aanpak helpt Dennis om zijn klanten beter te begrijpen en hen zo goed mogelijk te adviseren.
Dennis is zeven dagen per week bereikbaar en past zich volledig aan de wensen van zijn klanten aan. “Ik probeer altijd de beste oplossing te vinden voor de klant,” zegt Dennis. Hij merkt dat dit ook kenmerkend is voor HypothekenUnie. Veel van zijn collega’s hebben, net als hijzelf, een achtergrond bij de Rabobank. "We zijn sociale adviseurs. Bij ons staat het belang van de klant voorop."
Dennis is scherp op de ontwikkelingen in de huizenmarkt, vooral in de regio Valkenswaard. “Er is een enorme vraag naar woningen, vooral onder starters, maar het aanbod blijft ver achter,” vertelt hij. Hij vraagt zich af hoe de overheid dit probleem gaat aanpakken. "Ze roepen al jaren dat er op jaarbasis ongeveer honderdduizend woningen gebouwd moeten worden, maar die doelstellingen worden bij lange na niet gehaald. De jonge generatie is essentieel voor de toekomst, maar nieuwbouwprojecten blijven door bureaucratie stagneren."
Dennis merkt dat de betaalbaarheid en haalbaarheid van woningen steeds moeilijker worden, zowel voor kopers als huurders. “Soms heeft een klant geluk en vindt die snel een woning, maar veel mensen zijn al lange tijd op zoek naar een betaalbare starterswoning,” legt hij uit.
Een veelvoorkomend misverstand wat Dennis vaak tegenkomt, is dat mensen denken dat ze niet kunnen overbieden op een woning omdat ze het geld daar niet voor hebben. "Veel mensen gaan ervan uit dat ze het bedrag dat ze overbieden volledig uit eigen zak moeten betalen, maar dat is niet altijd het geval," zegt Dennis. De taxatiewaarde van de woning is uiteindelijk leidend. "Als de taxatiewaarde dicht in de buurt komt van de uiteindelijke verkoopprijs, is de eigen inbreng vaak veel lager dan men denkt."
Dennis ziet dat de taxatiewaarde meestal behoorlijk in de buurt komt van de koopprijs, vooral in een krappe markt. Hierdoor hoeven kopers vaak alleen de kosten koper (notaris-, taxatie- en, advieskosten en de eventuele NHG provisie) uit eigen geld te betalen. "De meeste klanten houden hier al rekening mee en kunnen die kosten dan ook wel opbrengen," zegt Dennis.
Een trend die Dennis opmerkt, is dat vooral jongere generaties steeds beter voorbereid zijn als ze de huizenmarkt betreden. "Veel starters gebruiken tegenwoordig rekentools om vooraf een idee te krijgen van wat ze kunnen lenen, maar het is nog belangrijker om te weten welk bedrag je elke maand kunt missen," legt Dennis uit. Hij benadrukt dat het belangrijk is om niet alleen naar het leenbedrag te kijken, maar vooral naar de maandelijkse lasten die je kunt dragen.
“Men moet voorkomen dat er een te dure woning wordt gekocht, waardoor zich bij wijze van spreken na een half jaar financiële problemen voordoen,” waarschuwt Dennis. Daarom vindt hij het belangrijk dat klanten zich goed laten adviseren. “Een gesprek met een goede adviseur, zoals bij HypothekenUnie, maakt je alleen maar wijzer. Je kunt beter een goed doordachte beslissing nemen dan blind vertrouwen op online tools.”
Dennis is financieel adviseur bij HypothekenUnie. Ons advies begint bij het stellen van de juiste vragen. Zo leren we jou echt kennen en bieden we opmaat oplossingen. Voor nu, voor de toekomst en voor alle bijzondere momenten daartussen. Linksom of rechtsom, wij fiksen het. In een rap tempo, altijd onafhankelijk en met maximale aandacht voor jouw wensen. We gaan verder, waar andere stoppen. En daarom durven we te zeggen: als het bij ons niet lukt, dan lukt het nergens.