Je krijgt een telefoontje van de makelaar: het bod wat je hebt uitgebracht op je droomwoning is geaccepteerd! Een spannende periode breekt nu aan: het regelen van de hypotheek zodat je op de afgesproken datum kunt passeren. Wat komt hier allemaal bij kijken en hoe pak je dat het slimste aan? Wij zetten belangrijke tips en tricks voor je op een rijtje.
De makelaar zal je waarschijnlijk een koopcontract toesturen ter ondertekening. Pas als alle handtekeningen zijn gezet is het bod bindend, dus zorg dat je een kopie van het getekend koopcontract in je bezit hebt. Hierin staan alle zaken met betrekking tot de koop in opgenomen: de koopprijs, eventueel overnemen van roerende zaken en de ontbindende voorwaarden. Dat laatste is belangrijk om in je achterhoofd te houden: dit bepaalt namelijk hoe lang je de tijd hebt om een hypotheek te regelen. Een koopcontract krijg je niet elke dag onder je neus geschoven, dus mocht je twijfelen over de inhoud of vragen hebben kun je altijd contact met ons opnemen zodat een van onze adviseurs ook een blik werpt op het contract. Daarnaast kan vaak de makelaar deze vragen ook beantwoorden dus aarzel niet om ze te stellen.
Tegenwoordig zijn er veel opties om een hypotheek te regelen: via een bank, een financieel adviseur of execution only (zonder advies of tussenkomst van een derde partij). Wat de beste optie is voor jou, verschilt per situatie. Ons advies is dan ook om je goed te laten informeren en een aantal gesprekken aan te gaan. Bij veel banken en advieskantoren is de eerste afspraak vrijblijvend en geeft je inzicht in de mogelijkheden voor jouw maximale hypotheek. Maar misschien nog wel belangrijker: het geeft je inzicht in de werkwijze van de betreffende partij, de expertise en de wat deze jou kan bieden. Neem dus de tijd om je goed te oriënteren en de verschillen onderling af te wegen.
De droomwoning is pas echt van jou na passage, het moment waar in feite ook de geldtransactie plaatsvindt. Zonder hypotheek: geen droomwoning. Het is daarom belangrijk om op tijd te beginnen met de oriëntatie, des te eerder weet je waar je aan toe bent en welke volgende stappen je moet zetten. Wat je sowieso alvast kunt doen is een mapje maken met alle belangrijke documenten die nodig zijn voor een hypotheek. Denk hierbij aan een recente salarisstrook, IB aangifte van het laatste jaar, kopie identiteitsbewijs en eventueel gegevens van je huidige woning en hypotheek.
In bijna alle gevallen is een taxatierapport van de aan te kopen woning verplicht om de financiering rond te krijgen. Op tijd een afspraak plannen met een taxateur is daarom wel zo handig. Des te eerder heb jij inzicht in de waarde van de woning en kan de financiering voor de woning rond worden gemaakt. Daarnaast is de passeerdatum vaak ook al bekend en kun je een afspraak inplannen bij een notariskantoor. Zodra deze twee zaken zijn geregeld heb je ook direct inzicht in de kosten die deze met zich meebrengen en kun je de afweging maken: wil ik deze bijkomende kosten meefinancieren of betaal ik deze uit eigen middelen?
Er komt dus best wat bij kijken en door de dynamische huizenmarkt en veranderende regelgeving kan het lastig zijn om je weg hierin te vinden. Wij begeleiden je graag in dit proces en kijken naar jouw persoonlijke situatie en wensen. Mocht je een keer aan tafel willen zitten met een van onze adviseurs? Neem gerust contact op voor een gratis gesprek en een heerlijk kopje koffie!